Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBøe, Reidulv
dc.contributor.authorNordgulen, Øystein
dc.contributor.authorLutro, Ole
dc.coverage.spatial18143 Drammen
dc.coverage.spatialHORTEN
dc.coverage.spatialTØNSBERG
dc.coverage.spatialHOLMESTRAND
dc.coverage.spatial18134 Holmestrand
dc.coverage.spatial18131 Horten
dc.date.accessioned2020-07-15T08:08:57Z
dc.date.available2020-07-15T08:08:57Z
dc.date.issued1999
dc.identifier.issn0800-3416
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2665496
dc.description.abstractLangs jernbanetraseen mellom Holm og Nykirke finnes følgende bergarter: -Ringerikesandstein (eldst); -Askergruppen; skifer, sandstein og konglomerat -B1formasjonen; basaltiske lavastrømmer med mellomliggende lag av sedimenter, tuff og agglomerat -Rombeporfyrlavastrømmer med mellomliggende sedimentlag (yngst) Bergartene danner en lagserie med generell strøkretning NNV og fall på 10-20 prosent mot vest. I tillegg finnes det et mindre antall eruptivganger- og kropper. Skifrene i Askergruppen er til dels løse og ukonsoliderte, og tunneldrift i disse lagene vil potensielt kunne gi store stabilitetsproblemer og problemer med vannlekkasje. Det samme vil kunne være tilfelle for tuff- og agglomeratlag i B1-formasjonen. Lengdeprofilet viser at tunneltraseen sannsynligvis ikke vil treffe sedimentene i Askergruppen. Tunnelen vil imidlertid følge B1-formasjonen over en lengre strekning, og dette vil kunne medføre stabilitetsproblemer og problemer med vannlekkasje i områder med tuff, sedimenter og agglomeratlag. Nøyaktig lokalisering av slike lag ved hjelp av fjellboringer bør vurderes. Bergartene er gjennomsatt av forkastninger, knusningssoner og sprekker med flere ulike hovedretninger. De viktigste forkastningene har orienteringer steilt NNØ-SSV og NØ-SV. En del sprekker og forkastninger er kalksementert. Langs noen av forkastningene kan det ha forekommet leiromvandling. Der større forkastninger danner en forholdsvis liten vinkel med den planlagte traseen, vil det kunne ventes økt oppsprekning over lengre strekninger. Dette gjelder i særlig grad der tunnelen skjærer flere store forkastninger innenfor et mindre område. Tunneldrift gjennom forkastninger og knusningssoner kan gi muligheter for store vannlekkasjer til tunnelen og risiko for senkning av grunnvannsnivået i overliggende løsmasser. Dette kan ha uheldig innflytelse på natur og miljø, og bygninger fundamentert på løsmassene
dc.language.isonor
dc.relation.ispartofseriesNGU-Rapport (99.037)
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no
dc.subjectFORKASTNING
dc.subjectSTRUKTURGEOLOGI
dc.subjectSPREKKESONE
dc.subjectTOLKNING
dc.titleGeologiske forhold langs jernbanetrase Holm-Holmestrand-Nykirke
dc.typeReport
dc.description.localcode45910
dc.source.pagenumber11


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal